Μαζική ψυχολογία του Φασισμού……

………………….

Κάθε γνήσια επανάσταση ,κάθε γνήσια τέχνη και επιστήμη κατάγεται από το φυσικό βιολογικό πυρήνα του ανθρώπου.Όμως, ούτε ο γνήσιος επαναστάτης ,ούτε ο  καλλιτέχνης ,ούτε ο επιστήμονας έχει ως τα τώρα κερδίσει ,οδηγήσει μάζες,ή κι αν οδήγησε ,δεν κατόρθωσε να τις συγκρατήσει στην περιοχή των ζωτικών τους συμφερόντων.

Αλλιώς κι αντίθετα από τον φιλελευθερισμό και την γνήσια επανάσταση ,εκδηλώνεται ο φασισμός.Εκφράζει στην ουσία του ,όχι βέβαια τον επιφανειακό φλοιό  ,ούτε τον εσώτατο πυρήνα,αλλά κυρίως εκείνο το διάμεσο στρώμα του χαρακτήρα ,όπου θρασεύουν οι «δευτερεύουσες ορμές»

Την εποχή που πρωτόγραψα τούτο το βιβλίο ,ο φασισμός θεωρούνταν γενικά ένα «πολιτικό κόμμα,»που όπως και οι άλλες κοινωνικές ομάδες εκπροσωπούσε οργανωμένα μια «πολιτική ιδέα».Σύμφωνα μ’ αυτή τη θεωρία «το φασιστικό κόμμα» έφερε το Φασισμό με τη βία ή με «πολιτικούς ελιγμούς».

Αντίθετα η ιατρική μου πείρα ,που μου προσπόριζε η συναναστροφή μου με ανθρώπους από διάφορες φυλές ,θρησκείες,στρώματα έθνη κ.λ.π με είχε διδάξει ότι ο φασισμός είναι η πολιτικά οργανωμένη έκφραση της μέσης ανθρώπινης χαρακτηροδομής.Δομής που δεν συνδέεται με ορισμένες φυλές ή έθνη ,ούτε μ’ ορισμένα κόμματα ,αλλά είναι γενική και διεθνική.Μ’ αυτή τη χαρακτηρολογική έννοια ο φασισμός είναι η τυπική συναισθηματική συμπεριφορά του καταπιεσμένου ανθρώπου της αυταρχικής κοινωνίας μας με το μηχανικό πολιτισμό της και τη μηχανοκρατική -μυστικιστική  βιοθεωρία της.Ο μηχανοκρατικά μυστικιστικός χαρακτήρας του ανθρώπου της εποχής μας δημιουργεί τα φασιστικά κόμματα κι όχι αντίστροφα.Μια σφαλερή πολιτική αντίληψη είχε δημιουργήσει την εντύπωση ,που επικρατεί ακόμη και σήμερα ,ότι ο φασισμός είναι πρώτον ένα ιδιαίτερο εθνικό γνώρισμα των Γερμανών και των Ιαπώνων και δεύτερο η δικτατορία μιας μικρής αντιδραστικής φατρίας.Από την αρχική εκείνη σφαλερή αντίληψη πηγάζουν όλες οι άλλες σφαλερές ερμηνείες ,οι τόσο επιζήμιες για τα γνήσια ελευθερωτικά κινήματα.

Η πεισματική εμμονή σ’ εκείνη την πλάνη πρέπει ν’ αποδοθεί στο φόβο να παραδεχτούμε την αλήθεια : ο φασισμός είναι διεθνικό φαινόμενο ,διάχυτο σε σύμπασες τις κοινωνικές ομάδες όλων των εθνών .Το συμπέρασμα αυτό βρίσκεται σε απόλυτη συμφωνία με τα παγκόσμια γεγονότα των τελευταίων δεκαπέντε ετών.

Οι χαρακτηρολογικές εμπειρίες με πείθουν ,ότι δεν υπάρχει σήμερα ζωντανός άνθρωπος ,που να μη φέρει στη δομή του τα στίγματα του φασιστικού αισθάνεσθαι και σκέπτεσθαι.Ο φασισμός ως πολιτική κίνηση διαφέρει από τ’ άλλα πολιτικά κόμματα κατά τούτο :ότι τον υποστηρίζουν και τον εκπροσωπούν ανθρώπινες μάζες.

Έχω ακέραιη την επίγνωση της ευθύνης μου γι’ αυτές μου τις πεποιθήσεις .Θα ευχόμουν για το καλό τούτου του σπαραγμένου κόσμου ,οι εργατικές ανθρώπινες μάζες να είχαν συνειδητοποιήσει εξίσου καθαρά την ευθύνη τους για το φασισμό.

Θα πρέπει να διαχωρίσουμε καθαρά την συνηθισμένη στρατοκρατία από το φασισμό.Η Γερμανία του Γουλιέλμου ήταν στρατοκρατούμενη αλλά όχι φασιστική.

Επειδή ο φασισμός εμφανίζεται παντού και πάντοτε σαν κίνημα στηριζόμενο σε ανθρώπινες μάζες ,παρουσιάζει όλα τα γνωρίσματα και τις αντιφάσεις της χαρακτηροδομής του αγελαίου ανθρώπου:δεν είναι ο φασισμός όπως πιστεύεται γενικά ένα καθαρά αντιδραστικό κίνημα ,αλλά ένα αμάγαλμα από ανταρτικά συναισθήματα και αντιδραστικές κοινωνικές ιδέες.

Αν με τον όρο επανάσταση εννοούμε την έλλογη εξέγερση μπρος σε αφόρητες συνθήκες μέσα στους κόλπους της κοινωνίας ,την έλλογη βούληση «να φτάσουμε στη ρίζα των πραγμάτων»και να τα διορθώσουμε τότε ο φασισμός δεν είναι ποτέ επαναστατικός.Μπορεί βέβαια  να παρουσιάζεται με το προσωπείο επαναστατικού πάθους.Αλλά δεν θα ονομάσουμε επαναστάτη το γιατρό ,που χειρίζεται μια αρρώστια με υπεροπτικές βρισιές ,αλλ’ εκείνον που ερευνά ήσυχα, θαρραλέα κι ευσυνείδητα τα αίτια της αρρώστιας και τα πολεμά.

Ο φασιστικός ανταρτισμός προβάλλει πάντοτε εκεί ,που μια επαναστατική συγκίνηση ξεστρατίζει από φόβο μπρος στην αλήθεια και καταντά φαντασιοπληξία.

Ο φασισμός είναι στην καθαρή μορφή του το άθροισμα απ’ όλες τις άλογες αντιδράσεις του μέσου ανθρώπινου χαρακτήρα.Στο στενοκέφαλο κοινωνιολόγο που δεν έχει το θάρρος ν’ αναγνωρίσει ,τι σπουδαίο ρόλο διαδραματίζει το άλογο στοιχείο μέσα στην ιστορία της ανθρωπότητας ,η φασιστική φυλετική θεωρία φαίνεται απλώς σαν αυτοκρατορικό συμφέρον ή ακόμα πιο μαλακά σαν «προκατάληψη.»Το ίδιο και στον ανεύθυνο αερολόγο πολιτικό.Η εξαλλοσύνη και η πλατιά διάδοση αυτών των« φυλετικών προκαταλήψεων » ,φανερώνει την καταγωγή τους από το άλογο μόριο της ψυχής του ανθρώπινου χαρακτήρα.Η φυλετική θεωρία δεν είναι δημιούργημα του φασισμού.Αντίστροφα ο φασισμός είναι δημιούργημα του φυλετικού μίσους, και η πολιτικά οργανωμένη έκφρασή του……….

Η φυλετική ιδεολογία είναι μια γνήσια βιοπαθητική χαρακτηρολογική έκφραση του αναφρόδιτου (ανίκανου για οργασμό) ανθρώπου.

Ο σαδιστικά διάστροφος χαρακτήρας της φυλετικής ιδεολογίας φανερώνει στην ουσία του και στη θέση που παίρνει απέναντι στη θρησκεία.Ο φασισμός μας λένε είναι τάχα ,επιστροφή στην ειδωλολατρεία και θανάσιμος εχθρός της θρησκείας.Κάθε άλλο! Αντίθετα μάλιστα ,ο φασισμός είναι η ακραία έκφραση του θρησκευτικού μυστικισμού.Γι’ αυτό και εμφανίζεται με ειδική κοινωνική μορφή.Ο φασισμός στηρίζει τη θρησκευτικότητα εκείνη ,που κατάγεται από την αφροδίσια (γενετήσια) διαστροφή και μετατρέπει το μαζοχιστικό χαρακτήρα της παλιάς πατριαρχικής θρησκείας των Παθών σε σαδιστική θρησκεία Γι’ αυτό και μεταθέτει τη θρησκεία από το επέκεινα της φιλοσοφίας του πάθους στο εδώ της σαδιστικής σφαγής.

Απόσπασμα από τον πρόλογο της «μαζικής ψυχολογίας του Φασισμού » του Βίλχελμ Ράιχ

Το σκίτσο είναι του  Σπύρου Ορνεράκη……….

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s