αστός ή χωριάτης;

P6081116 by christinehag
P6081116, a photo by christinehag on Flickr.

Το ότι η αστική τάξη έπεσε θύμα του ίδιου της του μέσου,του χρήματος ή της αφηρημένης ισχύος και αγοραστικής δυναμης,το ότι μετέτρεψε όλους τους σκοπούς σε εξορθολογισμούς,ιδεολογίες για την υποστασιοποιημένη ανταλλακτική αξιά είναι πασίγνωστο.
Ο μηχανισμός που παίζει εδώ το σπουδαιότερο ρόλο είναι η ατροφία της μνήμης.Φανερώνεται στην ίδια την πνευματική έκφραση της αστικής τάξης ,στο σκεπτικισμό.
Ο μύθος που γίνεται αντικείμενο άρνησης δεν υπερβαίνεται αλλά διαγράφεται,εξαλείφεται,ξεχνιέται.
Γι’ αυτό συνεχίζει να υπάρχει κραταιός στις κατώτερες περιοχές και τελικά κάνει κτήμα του τον ίδιο τον αστόχαστο νικητή.
Αυτό φαίνεται στην αντίληψη του ίδιου του ανθρώπου.
Ο αστός είδε την γύμνια του ανθρώπου,την ωμότητα και την βλακεία του στους χωριάτες,κέρδισε την αυτοπεποίθησή του ως κάτοικος της πόλης,ο οποίος δεν ήταν ποτέ ευγενής,αλλά ούτε και υποτελής τους.
Η συνείδηση του αστού φέρει τα ίχνη της ανόδου του:ταυτίζεται με τον ευγενή ,τον οποίο πρέπει ν’ ακολουθήσει με κόπο στην κυριαρχία,με την δουλειά και την αποταμίευση,μέσω της περιφρόνησης για τον χωριάτη-πράγμα που δεν απασχόλησε ποτέ τον ευγενή.
Ακόμα και στην έλλειψη εκτίμησης του επιτυχημένου επιχειρηματία για τον ασήμαντο άνθρωπο κρύβεται η ταύτιση με την κάστα όπως και η αποστασιοποίηση απ’αυτόν που δεν ανήκει καθ’ ολοκληρίαν στην πόλη.
Ο άλλος -όπως ο χωριάτης-είναι απλώς ένας άνθρωπος δηλαδή απλώς ένα ζώο.
Επειδή τώρα αυτό το άλλο απορίπτεται εντελώς παραγκωνίζεται και ξεχνιέται απ’τον πολιτισμό,ο πολιτισμός ανατρέπει τον εαυτό του.
Πολέμησε απλώς εναντίον της ωμότητας -σε κάθε καινούργια γενιά παιδιών-και τώρα στο τέλος της εποχής,είναι έτοιμος να γίνει πάλι θύμα της επειδή η ωμότητα παραμένει αναλλοίωτη στους αστικούς ανθρώπους.
Πιο πολύ προχώρησαν οι Γάλλοι και ιδίως οι Παριζιάνοι .Ο Goethe το ‘χε κάνει αυτό ζήτημα της ζωής του .Όλα σχεδόν τα μεγάλα έργα του είναι απόπειρες συγκεκριμενοποίησης του πολιτισμού.
Ο Rousseau μπορεί να κατανοηθεί έτσι -το ίδιο και ο Stifter.;Oχι όμως το Χόλυγουντ

ΜΑΞ ΧΟΡΚΧΑΪΜΕΡ

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s